פורום ברסלב - רק לשמוח יש

שאלה בקשר לגמרא

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

weller

New Member
שלום כבוד הרב!,
שאלתי היא לגבי לימוד הגמרא והמשנה, אני עומד להיכנס לישיבה ללימוד יום שלם כולל לינה ב"ה בקרוב ונתקלתי בשאלה של שיטת לימוד, עקרונית אני לא נגד לימוד ארמית רק ששמעתי על תלמוד שטיינזלץ והמתנגדים לשיטת לימוד זו, אם ישנו תלמוד מתורגם אז למה ללמוד בארמית?
אם התושבה היא מפני שזה כמו ללמוד תנ"ך באנגלית אז הבנתי למה.... אך אם התוכן חשוב ולא השפה אז.... בכל מקרה אני לא בקיא גדול בדברים לכן אני צריך את עזרתך, השאלה שלי מה אתה חושב על תלמוד שטיינזלץ והאם כדי ללמוד אותו בהתחלה ואחרי זה את המקור בשביל להבין את התוכן יותר וגם רציתי לשאול לגבי משנה האם ללמוד את המשנה לפני שאני מתחיל ללמוד גמרא ומה דעתך על פירוש קהתי
תודה מראש אורי.
 

breslav

Member
חבר צוות
בעזרהי"ת

שלום אורי

אני לא מבין את התלבטויותך. אתה נכנס ללמוד בישיבה כדבריך ולכן אתה מחוייב ללמוד לפי הסדר שנקבע באותה ישיבה ובספרים הנלמדים באותה ישיבה ואין הדבר לבחירתך.

באופן עקרוני, כל ספרי הקודש - קודש ומצווה ללמוד בכולם ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.
כולם נכוחים למבין וישרים למוצאי דעת, הפוך בם והפוך בם ותמצא מרגוע לנפשך, בחר לך את הישר בעיניך כי אין אדם לומד אלא היכן שלבו חפץ.
התוכן בודאי חשוב, כי לא המדרש עיקר אלא המעשה, ומכל הלמודים צריך האדם להוציא הנהגות ישרות לו ולכל הסובבים אותו (ליקו"א ס"א). כמו כן כדאי מאוד ללמוד בלשונם הקדושה של חכמינו ז"ל, כי לשון חכמים תיטיב דעת ופי כסילים יביע איוולת (משלי טו)
ולענין ארמית (תרגום) אמר רביז"ל:
ר
 

weller

New Member
שלום כבוד הרב

כוונתי הייתה שאני עומד להיכנס לישיבה אך ישנה התלבטות בין סוג הישיבה, הבנתי שיש שיטות לימוד שונות של לימוד גמרא: דרך החסידים מבוססת בעיקר על דרך פולין ודרך הונגריה,
דרך הליטאים- שיטת בריסק,
דרך הספרדים- על פי שיטת הרב עובדיה יוסף , דרך התימנים על פי דברי הרב יוסף קאפח,
מאורות הדף הימי ברשת.
הבנתי שיש השקפה שונה לגבי צורת לימוד בעיקר בין ליטאים לחסידים בצורת לימוד, כוונתי לשיטת "פילפול" שעליה התיחס הרמב"ם והמהר"ל , שאלתי היא לאן שיטת "הפלפול" של הליטאים אמורה להוביל אותי ולאן שיטת {גמרא פירוש רש"י תוספות} אמורה להוביל אותי...
 

breslav

Member
חבר צוות
בעזרהי"ת

שלום.

אם אין מטרה מוגדרת חבל על הזמן ושום ישיבה לא תביא אותך לשום מקום. ניראה שאתה נכנס לדרך כעיוור באפילה בלי לדעת למה אתה הולך לעשות את הצעד הזה, מה זה יתן לך ולאן תגיע.
אל תהיה כמו דג מת, שהזרם סוחב אותך לכל כיוון שבא לו.
תברר לעצמך למה אתה הולך לישיבה ומה אתה רוצה להשיג.
אחר שתדע - אם תדע - תודיע לי את המטרה ואז אשיב לך אם בחרת בדרך הנכונה אל המטרה ע"פ חכמתו של רביז"ל.

אמר רבי נתן:
"כי צריך כל אדם להאמין באמונה שלימה שכל מה שעובר עלי ובכל יום ובכל עת ובכל שעה מיום הולדו עד יום מותו הכל הוא רק סיבובים מאתו יתב' כדי שיזכה להשגות אלקות לדעת ולהכיר אותו ית'. כי רק בשביל זה נברא ואין שום תכלית אחר חוץ מזה".

והעיקר הכי גדול לא להיות חכם כלל ולעבוד ה' יתברך בתמימות ובפשיטות, כי מי שחושב שמבין בודאי אינו מבין, ומי שיודע שאינו מבין יתכן שהוא מבין.
הרגל עצמך לדבר עם הקב"ה על כל עניינך כדבר איש אל רעהו כי אין לך מעלה גדולה מזו.



אברהם
 

weller

New Member
שבוע טוב כבוד הרב

מטרתי היא להתקרב ל ה' ולתקן את עצמי בזה העולם.
המטרה העיקרית שלי היא לימוד החסידות/פנימיות כיוון שאני רואה בפועל שהעצות המופלאות של החסידות פועלות אך לימוד הגמרא הוא דבר נצרך בדיוק כמו לימוד התנ"ך לכן אני רוצה לדעת כמה צומת לב אני צריך להגדיש לגמרא בכדי ללכת בדרך זו.
אורי
 

shimi

New Member
בעזרהי"ת

שלום אורי

מצויין, קלעת למטרה!
רק נעשה קצת סדר בדברים שכתבת.

המטרה היחידה של כל האנושות היא הכרת ה' יתברך. כמו שציטטתי לך לעיל מדברי רבי נתן: "...כדי שיזכה להשגות אלקות לדעת ולהכיר אותו ית'. כי רק בשביל זה נברא ואין שום תכלית אחר חוץ מזה".
כשמגיעים למטרה הזו ולו אפילו במעט מתחילים לחוות את החוויה של האושר בגן עדן, וזה עוד כאשר אנו בעולם הזה.
להשיג המטרה הנ"ל על ידי תיקון עצמך במידות ובעיקר את המידה העיקרית והיסודית מידת הענווה.
כדי להגיע לענווה צריך ללמוד תורה בכל חלק מחלקיה ולא משנה איזה חלק. כל התורה יפה ונפלאה ורביז"ל אמר שנרגיל את עצמנו ללמוד בכל חלקי התורה ולא משנה אם זה נקרא על שם חסידות זו או זו, ואם על ידי זרם אחד או מישנהו, ש"ס, פוסקים, טור שולחן ערוך, רמב"ם מדרשים קבלה וחסידות תפילה ותהילים. עכ"פ הלימוד הראשון שהוא חובה צריך להיות למוד ההלכה כדי שתדע איך להתנהג בחיים. אחרי זה בחר לך את החלק שהכי קרוב ללבך והכי מושך אותך כי אין אדם לומד אלא היכן שלבו חפץ, וכמו כן תלמד אצל רב הקרוב ללבך, כי לא בכל מקום מאירה לאדם התורה.
ומעל הכל. למד את ספריו של רביז"ל, כי רביז"ל אמר שתורתו כוללת את כל השבעים פנים של התורה. וכאשר תזכה להכיר את שכלו של רביז"ל כיצד הוא הבין את תורת ה', אזי תוכל לטייל בכל הספרים הקיימים ולראות את ה'ראש' של רביז"ל בתוך התורות של כל הצדיקים בכל הדורות בכל חלקי התורה. אבל כל עוד שאדם לא זכה להבין את רביז"ל אזי הוא יבין את שאר הספרים של התורה הקדושה בכל מיני דרכים שאינם הדרך שכוללת את השבעים פנים.
ברור לי שדברים אלה לא מובנים לך, אך רק כאשר תזכה להבין את רביז"ל תחזור לדברי אלה ותאמר, עכשיו אני מבין את הכוונה.
בנתיים הכנס לדרך הזו רק באמונה עיוורת, תאמין לי שזו אמת כי איני יכול להוכיח לך את הדברים בשכל.
חוץ מכל זה, אתה חייב לדאוג להתחזקות לאורך כל הדרך. כי בדרך יש הרבה משברים וגלים סוערים שמנסים להפיל את האדם ליאוש ולחידלון. לכן צריך התחזקות. תוכל לשמוע שיעורי וידאו באתר שרובם ככולם הם דברי התעוררות והתחזקות לא ליפול משום דבר, ולידע שכל העובר עליך הוא חלק מהתיקון שלך לזכותך לתכלית, למטרה הנ"ל להכיר את הקב"ה.
חזק ואמץ, ונצל את חודש הרחמים כגל גדול לרכב עליו ולהגיע עמו לחוף מבטחים.
אברהם
 

weller

New Member
תודה רבה לך כבוד הרב, הבהרתה לי נקודות ממש חשובות לגבי הלימוד ותודה על השיעורים באתר הם מאוד עוזרים לי.
אורי
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון