פורום ברסלב - רק לשמוח יש

שאלה חשובה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
בס"ד

כבוד הרב שלום,

כאחד שאמו ילידת איזור ברסלב, כאחד שסבו קבור שם ועוד משושלת המשפחה, תמיד עיניינה אותי תורת החסידות הזו.
התעמקתי מעט והתעורר בי הרצון לשאולך שאלה, אולי מעט מסובכת.
"מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד", זו הסיסמא של החסידות. אם כך, איך כבודו מסביר את התופעה הנקראית בלשון רפואית "דיכאון", שהיא מאובחנת כמחלה ממש ככל נמחלות כולן?
ראי לציין שאינני מתכוון לאנשים הלא מאמינים, אלא דווקא כאלה שכן. גם הדתיים ממש.
הם מאמינים בה' אמונה פשוטה ותמימה, ללא כל צל של ספק ותנאי. הם מתפללים מעומק הלב ואפילו יודעים שיש תיקונים, מבחנים וניסיונות בעולם הזה ושהכל מאיתו יתברך ושלכל דבר יש סיבה, גם אם היא אינה מובנת לנו. ובכל זאת הם עצובים לעיתים קרובות, ללא שום סיבה ממש. עוסקים ברפואות ונוטלים כדורים.
אודה לך על פרשנותך ועיצתך הכיצד לנהוג לאדם במצב כזה.
אני מודה לך מראש על תשבתך.
 

breslav

Member
חבר צוות
בעזרהי"ת

שלום

אני באמת לא מבין איך יכול להיות שאדם שמאמין באמונה פשוטה ותמימה בה' יהיה בדיכאון. ועוד יותר קשה לי להבין איך מי שיודע שהכל מאיתו יתברך לטובה ולכל דבר סיבה וכו' - יהיה עצוב.
ההסבר היחידי שעולה על דעתי שהם רק מדברים ומדקלמים את האמונה אבל היא אינה מופנמת אצלם.
ואל תתפלא על זה כי הרי אמרו חז"ל: מה גרם לצדיקים שיתבזבז שולחנם לעתיד לבוא? קטנות אמונמה שהיה בהם. הנך רואה שאפילו צדיקים יכולים להיות בעלי אמונה קטנה.
מי שמרבה בהתבודדת האמונה נכנסת בכל רמ"ח איברין ושס"ה גידיו, הוא הופך להיות מאמין אמיתי.
כל טוב
אברהם
 
בס"ד

במחילה ממך,
הפוטולוגיה, משמע הבחנה רפואית, טוענת כי דיכאון היא מחלה ככל המחלות. למשל כשלאדם כואב הגב, אינו יכול להתכופף, כשאדם סובל מיתר לחץ דם, אסורים לו מאכלים מלוחים וכו'. הדיכאון כמחלה פשוט מתעוררת אצל בני אדם וכמו לכ המחלות, גם לה תופעת לוואי משלה. בין היתר עצבות.
אולי אני מטעה אותך. בוא לא נקרא לזה דיכאון, אלא מחלת נפש. יש לא מעט מחלות כאלה לצערי, דיכאון, מחשבות אובססיביות, כפיון, סכיזופרניה, פסיכוזה וכו'.
בוא נעזוב לרגע את המושג דיכאון, כאילו לא הזכרנו אותו מלכתחילה.
בואו ניקח לדוגמא את תופעת הפסיכוזה/סכיזופרניה. אדם יש לו שכל ישר, הגיון, אך כשבא לו ההתקף, המחשבות הטורדניות הופכות אותו לנשלט ולא השולט. דיכאון ועוד אלה רק תופעות לוואי של "המכה הגדולה". כמו רעידות אדמה קטנות המלוות אחת כזו גדולה. לא עלינו.
אני מניח שאפשר לפרש את זה על פי האמונה כתיקון והסברה הזו מקובלת עלי, כיוון שאני אדם מאמין.
פשוט מעניין אותי לדעת הכיצד מתייחסת לכך היהדות ותורת חסידות ברסלב בפרט.
אחד הרבנים מזרם חב"ד אמר לי:"ה' הוא זה שקבע את המחלה, לכן ה' אינו מצפה מאדם חולה/נכה, את מה שמצפה מאדם בריא". האם יש סיבות מקלות לאנשים שאינם בריאים, במקרה שלנו בנפשם.
האם זה כמו שלאדם חולה מותר לשבור את הצום ביום כיפור, לשם נטילת תרופות וכו"?
כבודו עונה תשובות מחכימות ואילו אני נשען על הנכתב: "מכ מלמדי השכלתי".
לכן אני אמנם מתנצל שאולי אני מסבך אותך בשאלה לא פשוטה, אך מעניינת אותי מאוד דעתך. מה גם שהנושא אקטואלי מאוד, כיוון שמחלות הנפש הינם היום המחלות הנפוצות.
בברכת שבת שלום,
"עם שראל חי"
 

breslav

Member
חבר צוות
בעזרהי"ת

שלום

אני לא עונה לך תשובות מחוכמות, כי אני עצמי חולה בנפשי כמו כל האנושות ולכן מכיר שיפלותי. רבי נתן (תלמיד רביז"ל) אמר: כל העולם משוגעים וגם אני, אבל ברוך ה' מצאתי אחד בריא בנפשו וממנו אני לומד איך להיות בריא.
אחרי שאדם הראשון חטא בעץ הדעת טוב ורע הוא השתגע ממש וכל המחלות נפש שהזכרת נפלו עליו והוא הוריש אותם בגנים לכל תולדותיו לכן אני ואתה וכל האנושות חולים כל אחד בחולי הנפש. יש שאצלו ניכר יותר הפארנויה אצל אחר הדומיננתי הוא תאוות ניאוף לבוא על זכרים בהמות חיות ועופות ואצל אחר הדומיננתי הוא כעס ושיגעון ואצל אחר דיכאון כמו שסיפרת אצלך.
המצב הזה בלשון התורה וחז"ל ניקרא גלות, גלות הנפש של האיש הישראלי והגאולה היא גאולת הנפש מכל החולי הנ"ל.
למשל יש שחולה בחולי שנקרא שיגעון גדלות שמביא לידי חוכמולוגיה עד שאתה מדמיין שאתה מבין ויודע את המעשה של הקב"ה בעולם, כלומר לך נידמה שאתה מבין את מהלכי הקב"ה. זה חולי ענק והחולי הגדול יותר מזה שאינך יודע שאתה חולה שנדמה לך שאתה בריא וחכם.
אם תהיי לך ענווה ולא תקבל דברי כפגיעה אישית ולא תעלב מדברי אלה, ותסכים להתחיל לשמוע את דרכי הרפואה לחולי הנפש אז תזכה בזכות רבינו הקדוש שהוא רופא חולה כל הנפשות לזכות אותך לגאולת הנפש שתזכה לשמחה אין סופית שעד שתהיי מאושר בכל רגע ורגע, אבל אם חס ושלום תתגבר בך מידת הגאווה אזי האימייל הבא שלך יקשקש לי במוח עוד איזה פילפול של הבל כדי להגדיל כבודך הפגוע
תצליח אחי ושבת שלום
אברהם.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון