בעזרהי"ת
שלום 148
תלמד את ההקדמה של רבי נתן לספר סיפורי מעשיות שם הוא מסביר בכללות על כל הסיפורים.
בקיצור: סיפורי מעשיות של רבנו זה ספר קבלה הכי גבוה שיש. כל הסיפורים הם כיסוי למה שקורה בשורש הבריאה - בעולמות העליונים הרוחניים.
כל מה שקורה לנו באופן פרטי לכל אחד, וכל מה שקורה בין מדינות, וכל מה שקורה בטבע, הכל מתחיל באיזה פעילות שנוצרת בשורש הבריאה - במח של הבריאה.
מה שנוצר שם במח מושפע על ידי מעשה בני אדם פה למטה. רבנו כתב את הסיפורים עם דמויות ושחקנים כמו בת מלך, סיפורי אהבה, וכו' וכו' וכל דמות בסיפורים
היא קוד של איזה בחינה במח של הבריאה ששם נעשים הדברים בשורש ומשפיעים עלינו. למשל, בת הקיסר עשתה דברים רעים שיקרה וגנבה, וכדומה,
זה קוד של פעולה שנוצרה במח של הבריאה.
רבי נתן כותב שאין אנו יכולים להבין את הסודות שרבנו גנז בסיפורים, אך הוא ציווה עלינו לקרוא את הסיפורים כפשוטו בלי להסביר, כמו שמספרים לילד לפני השינה סיפור מתח.
הסיפור הוא כמו קפסולה שבתוכו נמצאת התרופה הנפלאה לנפשנו כדי לזכות לחיי אושר נצחיים. עלינו לקרוא הסיפורים הלוך ושוב ובמשך הזמן הקפסולה תתמוסס בנו ונקבל את התרופה. בודאי אתה יודע ומכיר שמנהג בתי הכנסת בברסלב כל שבת לספר אחרי התפילה בעת הקידוש סיפור מעשה וכן הלאה עד שמסיימים הספר ומתחילים מחדש.
מוסיף רבי נתן ואומר, אם נוכל להבין איזה מסר מהסיפורים לפי דעתינו, ניקח את המסר בתנאי שהוא לטובה, ללמוד מה טוב ומה לא טוב, מה כדאי לעשות ומה אסור לעשות. אם המסר שלילי נתרחק מהרע. ואם לא מבינים את המסר לקרוא הסיפור כפשוטו. רבי נתן בעצמו כותב שאינו יודע לפרש את הסיפורים. וכך כותב בהקדמה:
"... יוּכַל לְהָבִין וְלָדַעַת קְצָת מְעַט רְמָזִים בְּאֵיזֶה מַעֲשִׂיּוֹת אִם יָשִׂים לִבּוֹ וְדַעְתּוֹ עֲלֵיהֶם הֵיטֵב גַּם יֵשׁ בָּהֶם הִתְעוֹרְרוּת מוּסָר נִפְלָא וְעָצוּם מְאד בְּרב הַמְּקוֹמוֹת, יְבִינֵם הַמַּשְׂכִּיל בְּעַצְמוֹ כִּי רֻבָּם כְּכֻלָּם מְעוֹרְרִים וּמַמְשִׁיכִים אֶת הַלֵּב מְאד לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לָשׁוּב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ לַעֲסֹק רַק בְּתוֹרָה וַעֲבוֹדָה תָּמִיד וְלַהֲפךְ פָּנָיו מֵהַבְלֵי הָעוֹלָם לְגַמְרֵי כַּאֲשֶׁר יִרְאֶה הָרוֹאֶה בְּעֵינֵי שִׂכְלוֹ אִם יִסְתַּכֵּל בָּהֶם בֶּאֱמֶת אוּלָם תַּכְלִית כַּוָּנוֹת אֵלּוּ הַמַּעֲשִׂיּוֹת רָחוֹק מְאד מִדַּעַת אֱנוֹשׁ וְעָמק עָמק מִי יִמְצָאֶנּוּ".
אברהם