פורום ברסלב - רק לשמוח יש

שאלה לרב במעשה ב’ – ממלך וקיסר

Breslev148

Administrator
פורסם דרך אפליקציה 'ברסלבוק' בתאריך 2025-11-17 בשעה 21:18 ע"י אנונימי.

במעשה ב’ – ממלך וקיסר, מה בעצם מנסים ללמד אותנו כאן?
בת הקיסר עשתה דברים רעים. היא שיקרה וגנבה. אז מה המסר? מה אנחנו לוקחים לחיים?
 

breslav

Member
חבר צוות
בעזרהי"ת
שלום 148
תלמד את ההקדמה של רבי נתן לספר סיפורי מעשיות שם הוא מסביר בכללות על כל הסיפורים.
בקיצור: סיפורי מעשיות של רבנו זה ספר קבלה הכי גבוה שיש. כל הסיפורים הם כיסוי למה שקורה בשורש הבריאה - בעולמות העליונים הרוחניים.
כל מה שקורה לנו באופן פרטי לכל אחד, וכל מה שקורה בין מדינות, וכל מה שקורה בטבע, הכל מתחיל באיזה פעילות שנוצרת בשורש הבריאה - במח של הבריאה.
מה שנוצר שם במח מושפע על ידי מעשה בני אדם פה למטה. רבנו כתב את הסיפורים עם דמויות ושחקנים כמו בת מלך, סיפורי אהבה, וכו' וכו' וכל דמות בסיפורים
היא קוד של איזה בחינה במח של הבריאה ששם נעשים הדברים בשורש ומשפיעים עלינו. למשל, בת הקיסר עשתה דברים רעים שיקרה וגנבה, וכדומה,
זה קוד של פעולה שנוצרה במח של הבריאה.
רבי נתן כותב שאין אנו יכולים להבין את הסודות שרבנו גנז בסיפורים, אך הוא ציווה עלינו לקרוא את הסיפורים כפשוטו בלי להסביר, כמו שמספרים לילד לפני השינה סיפור מתח.
הסיפור הוא כמו קפסולה שבתוכו נמצאת התרופה הנפלאה לנפשנו כדי לזכות לחיי אושר נצחיים. עלינו לקרוא הסיפורים הלוך ושוב ובמשך הזמן הקפסולה תתמוסס בנו ונקבל את התרופה. בודאי אתה יודע ומכיר שמנהג בתי הכנסת בברסלב כל שבת לספר אחרי התפילה בעת הקידוש סיפור מעשה וכן הלאה עד שמסיימים הספר ומתחילים מחדש.
מוסיף רבי נתן ואומר, אם נוכל להבין איזה מסר מהסיפורים לפי דעתינו, ניקח את המסר בתנאי שהוא לטובה, ללמוד מה טוב ומה לא טוב, מה כדאי לעשות ומה אסור לעשות. אם המסר שלילי נתרחק מהרע. ואם לא מבינים את המסר לקרוא הסיפור כפשוטו. רבי נתן בעצמו כותב שאינו יודע לפרש את הסיפורים. וכך כותב בהקדמה:
"... יוּכַל לְהָבִין וְלָדַעַת קְצָת מְעַט רְמָזִים בְּאֵיזֶה מַעֲשִׂיּוֹת אִם יָשִׂים לִבּוֹ וְדַעְתּוֹ עֲלֵיהֶם הֵיטֵב גַּם יֵשׁ בָּהֶם הִתְעוֹרְרוּת מוּסָר נִפְלָא וְעָצוּם מְאד בְּרב הַמְּקוֹמוֹת, יְבִינֵם הַמַּשְׂכִּיל בְּעַצְמוֹ כִּי רֻבָּם כְּכֻלָּם מְעוֹרְרִים וּמַמְשִׁיכִים אֶת הַלֵּב מְאד לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לָשׁוּב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ לַעֲסֹק רַק בְּתוֹרָה וַעֲבוֹדָה תָּמִיד וְלַהֲפךְ פָּנָיו מֵהַבְלֵי הָעוֹלָם לְגַמְרֵי כַּאֲשֶׁר יִרְאֶה הָרוֹאֶה בְּעֵינֵי שִׂכְלוֹ אִם יִסְתַּכֵּל בָּהֶם בֶּאֱמֶת אוּלָם תַּכְלִית כַּוָּנוֹת אֵלּוּ הַמַּעֲשִׂיּוֹת רָחוֹק מְאד מִדַּעַת אֱנוֹשׁ וְעָמק עָמק מִי יִמְצָאֶנּוּ".
אברהם
 

Breslev148

Administrator
פורסם תגובה באפליקציה ברסלבוק ב2025-11-26 12:54

הבנתי, תודה רבה.
אבל מה אם אני כן רוצה לקחת משהו לחיים? יש לך משהו מהסיפור הזה שאפשר לקחת? משהו שאני יכולה להתחזק בו.
 

breslav

Member
חבר צוות
שלוםן 148
א. למלך ולקיסר לא היו ילדים והלכו לחפש עצה. לומדים מזה שאין יאוש גם כשכלו כל הקיצין ממשיכים לחפש ולקוות עד שה' פותח.
ב. לומדים גם שאם במקום מסויים אין פתרון לבעיה, אפשר לנסות במקום אחר, כמו שהם עשו.
ג. רואים כמה הנאמנות משתלמת. בת הקיסר ובן זוגה למרות ההתנגדות הגדולה שהיתה על ההתקשרות ביניהם, הם נשארו נאמנים זה לזה, ובסוף הצליחו.
ד. לומדים מהמעשה שלפני העליה חייבת להיות ירידה. לפני שהזוג הגיעו לשלמות למצוא זה את זה, עבר עליהם ירידה והתרחקות גדולה.
ה. למרות שעבר על בת הקיסר בדידות איומה וסבל רב להתרחק ולאבד את התנאים הטובים שהיה לה בארמון אביה, לא התפתתה לאף אחד שרצה להציל אותה מהאי הבודד אלא נשארה נאמנה.
ו. מה שכתבת שבת הקיסר עשתה דברים רעים. היא שיקרה וגנבה. מזה לומדים כשיצר הרע והסטרא אחרא שעשתה את כל הרע לבת הקיסר להרחיק אותה מהתכלית מתגברת על האדם, הוא צריך להשתמש בשיטה של היצר הרע, לעבוד עליו, לשקר לו ולגנוב ממנו וכו' כדי לנצח אותו ולהגיע לתכלית הטוב. כי כל אלה שעשו לה רע והרחיקו אותה מהתכלית הם שליחי היצר הרע, לכן השתמשה בשיטה שלהם נגדה. ויש עוד ועוד לימודים שאפשר להוציא מהסיפור.
אברהם
 
חלק עליון