שביעי של פסח
החג החותם את פסח
ביום שביעי של פסח נעשו נסים לאבותינו ביום זה ארעה 'קריעת ים-סוף'. החג אינו נחשב כ'רגל' בפני עצמו, אלא סיומו של חג הפסח, ולכן אין אומרים ברכת 'שהחיינו' בקידוש (והנשים אינן אומרות ברכת 'שהחיינו' בהדלקת הנרות לכבוד החג).
האמונה שהובילה לנס קריעת ים סוף
מצד אחד אנו מצווים לפעול בתוך מסגרת הטבע ולא לסמוך על הנס. כשמתעוררת בעיה וצרה, נדרש יהודי לנקוט את כל האמצעים הטבעיים והרציונליים, שבכוחם לפתור את הבעיה ולהעביר את הצרה. אולם בה-בשעה אסור לשכוח שעם-ישראל נולד בנס וכל קיומו מבוסס על ניסים.
הארת הגאולה בשביעי של פסח
כ"ק אדמו"ר הריי"ץ מעיד באחת משיחותיו כי אצל נשיאי חב"ד ראו בשביעי של פסח ובאחרון של פסח גילויים גדולים יותר מהגילויים של ראש-השנה ויום- הכיפורים.
כשהחושך עצמו האיר
אל ההתגלות הכבירה של "קריעת ים סוף" הגענו דווקא על-ידי שקודם-לכן שרר העלם והסתר ("הענן והחושך"), אולם באותו לילה התגלתה תכליתו של ההסתר מטרתו האמיתית של ההסתר אינה להנציח את ההסתר, אלא בדיוק להפך, לעורר התגלות גדולה יותר. זה הפירוש שההסתר עצמו מאיר, כי מתגלה תכליתו האמיתית.
מדוע אין מברכים "שהחיינו" בשביעי של פסח
היה מקום לומר, שיש לברך 'שהחיינו' בשביעי של פסח, שהרי החג הזה מציין את הגאולה העתידה, שהיא בבחינת חידוש לעומת הגאולה ממצרים. אלא שאי-אפשר לברך 'שהחיינו' על הגאולה העתידה, כי ברכה זו מברכים רק על "שמחת לבב" שכבר יש לאדם בפועל, ואילו הגאולה השלמה עדיין לא באה.
'סעודת משיח' באחרון של פסח
בשעות אחר-הצהריים של חג 'שביעי של פסח' בארץ הקודש, ו'אחרון של פסח' בחו"ל, מקיימים המוני בית ישראל את המנהג המיוחד שתיקן הבעל-שם-טוב, מחולל תנועת החסידות, לאכול סעודה שלישית מיוחדת בחג זה וקרא לה 'סעודת משיח'. בהתאם לכך, אחרי תפילת מנחה נוטלים ידיים ואוכלים מצה ושותים ארבע כוסות יין.
<a href='http://www.chabad.org.il/Articles/Articles...?CategoryID=838' target='_blank'>http://www.chabad.org.il/Articles/Artic ... goryID=838</a>
החג החותם את פסח
ביום שביעי של פסח נעשו נסים לאבותינו ביום זה ארעה 'קריעת ים-סוף'. החג אינו נחשב כ'רגל' בפני עצמו, אלא סיומו של חג הפסח, ולכן אין אומרים ברכת 'שהחיינו' בקידוש (והנשים אינן אומרות ברכת 'שהחיינו' בהדלקת הנרות לכבוד החג).
האמונה שהובילה לנס קריעת ים סוף
מצד אחד אנו מצווים לפעול בתוך מסגרת הטבע ולא לסמוך על הנס. כשמתעוררת בעיה וצרה, נדרש יהודי לנקוט את כל האמצעים הטבעיים והרציונליים, שבכוחם לפתור את הבעיה ולהעביר את הצרה. אולם בה-בשעה אסור לשכוח שעם-ישראל נולד בנס וכל קיומו מבוסס על ניסים.
הארת הגאולה בשביעי של פסח
כ"ק אדמו"ר הריי"ץ מעיד באחת משיחותיו כי אצל נשיאי חב"ד ראו בשביעי של פסח ובאחרון של פסח גילויים גדולים יותר מהגילויים של ראש-השנה ויום- הכיפורים.
כשהחושך עצמו האיר
אל ההתגלות הכבירה של "קריעת ים סוף" הגענו דווקא על-ידי שקודם-לכן שרר העלם והסתר ("הענן והחושך"), אולם באותו לילה התגלתה תכליתו של ההסתר מטרתו האמיתית של ההסתר אינה להנציח את ההסתר, אלא בדיוק להפך, לעורר התגלות גדולה יותר. זה הפירוש שההסתר עצמו מאיר, כי מתגלה תכליתו האמיתית.
מדוע אין מברכים "שהחיינו" בשביעי של פסח
היה מקום לומר, שיש לברך 'שהחיינו' בשביעי של פסח, שהרי החג הזה מציין את הגאולה העתידה, שהיא בבחינת חידוש לעומת הגאולה ממצרים. אלא שאי-אפשר לברך 'שהחיינו' על הגאולה העתידה, כי ברכה זו מברכים רק על "שמחת לבב" שכבר יש לאדם בפועל, ואילו הגאולה השלמה עדיין לא באה.
'סעודת משיח' באחרון של פסח
בשעות אחר-הצהריים של חג 'שביעי של פסח' בארץ הקודש, ו'אחרון של פסח' בחו"ל, מקיימים המוני בית ישראל את המנהג המיוחד שתיקן הבעל-שם-טוב, מחולל תנועת החסידות, לאכול סעודה שלישית מיוחדת בחג זה וקרא לה 'סעודת משיח'. בהתאם לכך, אחרי תפילת מנחה נוטלים ידיים ואוכלים מצה ושותים ארבע כוסות יין.
<a href='http://www.chabad.org.il/Articles/Articles...?CategoryID=838' target='_blank'>http://www.chabad.org.il/Articles/Artic ... goryID=838</a>