פורום ברסלב - רק לשמוח יש

שבת -פרשת כי תשא!

tipid

New Member
זמני כניסת ויציאת שבת פרשת כי תשא! !!



כניסה יציאה


ירושלים 17.04 18.17
תל-אביב 17.19 18.19
חיפה 17.10 18.18
באר שבע 17.22 18.20
בברכת שבת שלום ומבורך!
 

tipid

New Member
כי תשא
"כי תשא -את ראש בני ישראל לפיקודיהם ,וונתנו איש כפר נפשו ליהוה..."(שמות ל', י"ב)
משכן ושבת מי קודם?

במרכז פרשתנו מצויה פרשיית "חטא העגל". השפעתו של חטא זה על ההיסטוריה היהודית רמוזה בתשובת הקב"ה לתפילת משה "ו
 

tipid

New Member
עגל הזהב – אז ועכשיו.

כי תשא(שמות ל:יא-לד:לה)
עגל הזהב – אז ועכשיו.
בני ישראל זה עתה סיימו לשמוע את עשרת הדיברות למרגלות הר סיני. מיד לאחר מכן משה מבשר להם, כי הוא עומד לעלות להר סיני למשך 40 יום, לקבל את התורה ולהוריד להם את לוחות הברית. התורה מתארת בפנינו את האירועים הבאים:


"וירא העם כי בושש [התעכב] משה לרדת מן ההר, ויקהל העם על אהרון, ויאמרו אליו: 'קום, עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו, כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים, לא ידענו מה היה לו!'. ויאמר אליהם אהרון: 'פרקו נזמי הזהב אשר באוזני נשיכם, בניכם ובנותיכם, והביאו אלי'. ויתפרקו כל העם את נזמי הזהב אשר באוזניהם, ויביאו אל אהרון. ויקח מידם, ויצר אותו בחרט, ויעשהו עגל מסכה, ויאמרו: 'אלה אלוהיך ישראל, אשר העלוך מארץ מצרים". (שמות ל"ב:4-1).

שאלה אחת מרכזית מטרידה אותנו מאד: איך יכל להיות, שאותם האנשים שהיו עדים לעשר המכות, לקריעת ים סוף ולמעמד הר סיני – היו מסוגלים להפנות עורף ולסגוד לצלם של עגל מזהב?!

התשובה המפתיעה היא, שבני ישראל מעולם לא יצרו את עגל הזהב בכדי לסגוד לו, או להופכו לאל!

כאשר משה רבנו אמר: "אני עולה להר סיני למשך 40 ימים", כוונתו היתה לשהות שם למשך ארבעים ימים שלמים (בספירתו הוא לא כלל את יום הטיפוס על ההר כאחד מתוך ארבעים הימים). בני ישראל חישבו בטעות את אותו היום, כיום הראשון לשהייתו של משה בהר ולכן ציפו לראותו שב אליהם לאחר 39 ימים! לפי הספירה שלהם, הוא באמת התעכב יום אחד יותר מדי! (לדוגמא, בואו נאמר שהיום יום ראשון. אם אומר לכם, שיש לכם שבוע אחד להשלים משימה מסוימת, לא ברור האם כוונתי, שעד שבת עליכם להשלים אותה, או שהתאריך אליו אני מתכוון הוא יום ראשון הבא).

כך, שלאחר 39 ימים, בני ישראל החלו לתהות בינם לבין עצמם – "היכן משה רבנו?" השאלות הללו גרמו להם לחרדה מאד גדולה. למרות שהיה ברור לכולם, כי הקב"ה הוא זה שניצח על 'תזמורת הנסים' מאז יצאו ממצרים ועד היום, הם עדיין זכרו, כי היה זה משה רבנו שהרים את המטה שלו מעל ים סוף, לפני שנבקע לשתיים. הם סמכו על משה רבנו וראו בו את המנהיג היחידי עליו ניתן לסמוך.

ביום השלושים ותשעה, החלו אנשים ממורמרים מהמחנה, להפיץ שמועות שונות על משה וסיבת היעדרותו.ביום השלושים ותשעה, החלו אנשים ממורמרים מהמחנה, להפיץ שמועות שונות על משה וסיבת היעדרותו. למעשה, הם הצליחו להכניס את העם לחרדה ולחששות כה גדולים, עד שהגמרא מספרת, כי חלק מהאנשים, ממש ראו בעיני רוחם את דמותו של משה, מוטל מת על מיטתו! (ראו כמה כוח יש למילים ולדמיונות שלנו).

בשלב זה החלו בני ישראל לחפש לעצמם הסברים שונים ומגוונים: "אם משה רבנו לא מתכוון לחזור אלינו, אנחנו חייבים ליצור לעצמנו תחליף כלשהו!" כך נולד הרעיון של 'עגל הזהב'. לא כאליל ולא כמעשה של התמרדות כנגד הקב"ה. אלא רק כסמל, שימלא את החלל שהותיר אחריו משה רבנו, כשנעלם מהם.

הדבר הבא שאנו נוכחים לדעת הוא, שהפסל הפך לעבודת אלילים של ממש.



--------------------------------------------------------------------------------


"עגל הזהב" של ימינו

מה קרה?

הרמב"ם מסביר, שעבודה זרה היא לא צעד אחד שאדם עושה, אלא מדובר בתהליך שלם. בימים עברו, אנשים היו חוצבים לעצמם חתיכה של סלע והיו קוראים לה "אל השמש". הם רצו להכיר תודה לא-ל, על שברא עבורם את השמש הנפלאה. אך לא עבר זמן רב עד שהחלו לסגוד לשמש עצמה. כעת הם החלו להאמין, שקיים מקור אחר, שאיננו הקב"ה, המספק לעולם את הכוחות והישועה.

בתחילת הדרך, בני האדם עדיין ממוקדים מאד וברורים להם לגמרי סדרי העדיפות בחיים. אבל עם הזמן, צצים דברים שונים המסיחים את הדעת לכיוונים שונים.

כיום מקובל לחשוב שכסף, פרסום, מניות בבורסה, מחשב משוכלל או מראה חיצוני מרשים – מהווים מקור בטוח לסיפוק אישי. כיום, מקובל לחשוב שכסף, פרסום, מניות בבורסה, מחשב משוכלל או מראה חיצוני מרשים – מהווים מקור בטוח לסיפוק אישי ושמחה פנימית. זוהי למעשה התגלמותה של העבודה הזרה!

אנו נתקלים בכך באופן יומיומי. לאחרונה יצא לי לשוחח עם בחור צעיר ושאלתי אותו – בהתבסס על החוויות האחרונות שעבר בסמינרים ליהדות ובטיולים שונים בין האתרים המיוחדים בארץ – אם הוא מאמין שהתורה אמיתית.

"אני בטוח שכן", הוא אמר. אז שאלתי אותו מדוע הוא עדיין נוסע ברכב בשבת ואוכל מזון לא כשר. תשובתו היתה מפתיעה מאד: "אני ממתין לאיזו פריצה משמעותית בקריירה שלי, לקידום או העלאה רצינית במשכורת. רק אחר כך אני מתכוון להתפנות לשאר הדברים האלה שאמרת".



--------------------------------------------------------------------------------


המאבק על השפיות

התורה מספרת לנו, שבמהלך ההתרחשות סביב עגל הזהב, קם אדם אחד העונה לשם 'חור' ומחה באופן נמרץ כנגד המתרחש סביבו. כיצד הגיב העם למולו? הקשר שהם פיתחו כלפי הפסל, הפך כל כך משמעותי בשלב הזה, עד שהם התנפלו על חור ורצחו אותו בדם קר.

כאשר משה רבנו ירד מהר סיני ושבר את הלוחות, הוא יצא בהכרזה פומבית:

"בנים יקרים, יש לכם הזדמנות כעת לחזור בכם ולמנוע אסון כבד ביותר. הפסיקו לסגוד לעגל הזהב וחדשו את הנאמנות שלכם כלפי הקב"ה!" אולם רק אנשי שבט לוי, שהיוו בערך שלושה אחוזים מכלל אוכלסיית העם היהודי, קיבלו את דבריו של משה. שאר 97 האחוזים התעקשו להישאר ולדבוק בדרכם המוטעית.

אנו נתקלים לא אחת, באנשים הממשיכים לקחת חלק במערכת יחסים הרסנית. לעיתים הסיבה לכך, היא ההשקעה המרובה שהשקיעו בה ולעיתים, 'רווח' מסוים, שניתן להפיק מהמצב 'משאיר' אותם מעורבים. ברגע ששקועים עמוק בדינמיקה הזו, כבר מאד קשה לצאת משם.

חברי, הרב נחום ברוורמן, ערך ניסוי קטן בקרב קבוצת דיון של צעירים וצעירות. הוא הרים בידו שטר של 100 דולר והכריז בפניהם כך: "אנחנו עומדים למכור את השטר הזה לאדם שיציע עבורו את ההצעה הגבוהה ביותר. התנאי היחידי ב'מכירה הפומבית' הזו, היא שהאדם שהגיע ל'מקום השני' – כלומר, זה שנתן את ההצעה השניה בגובהה, יצטרך אף הוא לשלם את הסכום שהציע, אך הוא לא יקבל דבר בתמורה לכך".

האווירה בחדר הפכה רצינית יותר, כאשר כולם הבינו שאחד משני המתחרים הסופיים עומד להפסיד סכום כסף הגון! המכירה הפומבית החלה והאווירה בחדר היתה נעימה ועליזה. תוך כמה דקות עברו כל ההצעות את סכום מאה השקלים וכעת ה'קרב' נערך בין שני מתחרים שניסו לגבור זה על זה. האווירה בחדר הפכה רצינית יותר, כאשר כולם הבינו שאחד משני המתחרים הסופיים עומד להפסיד סכום כסף הגון! כל אחד מהמתחרים נאלץ להציע הצעה גבוהה יותר משל חבירו, כדי להתחמק מלהיות ב'מקום השני' ולשלם סכום גדול של כסף ללא כל תמורה. המכירה הפומבית הגיעה לשלב היסטרי כמעט, שבו שני המתחרים עמדו במצב שאין להם כל סיכוי להרוויח בכל מקרה. אפשר היה לחתוך את האוויר בסכין מרוב מתח ובסופו של דבר, השטר של מאה השקלים נמכר במחיר המטורף של כמעט 400 דולר!

האמרה המפורסמת אכן נכונה: "המאבק על החיים הוא מאבק על השפיות".



--------------------------------------------------------------------------------


לוויים – "in", ישראל – "out"

החפץ חיים, גדול הרבנים במאה ה-20, שאל פעם את אחד מאורחיו אם הוא כהן, לוי או ישראל. (הכוהנים והלווים הם צאצאים של שבט לוי). האורח ענה לו שהוא 'ישראל'.

החפץ חיים הסביר: "בעתיד, כאשר ייבנה מחדש בית המקדש בירושלים, כל בני עמנו יגיעו לשם בפעם הראשונה, כשהם מצטופפים בפתח המקדש, מנסים להיכנס פנימה. בשער יעמוד שומר, שתפקידו יהיה לשאול כל אחד ואחד האם הוא כהן, לוי או ישראל. רק אנשים שהם מצאצאי שבט לוי יורשו להיכנס ולבצע את עבודות בית המקדש והקרבת הקורבנות. כל צאצאי שאר השבטים ('ישראל') יהיו מאד מאוכזבים: הלוויים בפנים; ישראל בחוץ".

החפץ חיים המשיך בדבריו: "אתה מבין מהי הסיבה לאבחנה הזו? הכל בגלל מה שקרה לפני אלפי שנים עם עגל הזהב. כאשר משה רבנו קרא בפני העם – "הפסיקו את העבודה הזרה ושובו אל ה'", רק שבט לוי הגיב ונענה לקריאתו. לכן, לעתיד לבוא, רק אנשי שבט לוי יזכו לשרת בבית המקדש. כל שאר אנשי העם ייאלצו להישאר בחוץ, משום שאבות אבותיהם לא נענו לקריאתו של משה".

אין זה דבר פשוט כלל, משום שהדרך בה תבחרו להגיב, תשפיע לא רק עליכם, אלא גם על כל הדורות הבאים אחריכם. החפץ חיים המשיך והוסיף: "אנו למדים מכך לקח עצום. פעמים רבות בחיינו, אנו שומעים בתוך ראשינו קול קטן שאומר לנו: 'הפסיקו עם העבודה הזרה הזו, התייצבו והיו חלק מהכלל!' לאיזה מחנה אתם שייכים? האם קיימים בכם השיכנוע העצמי והבהירות הפנימית הנחוצים בכדי להישאר ולדבוק במסלול הנכון? אין זה דבר פשוט כלל, משום שהדרך בה תבחרו להגיב, תשפיע לא רק עליכם, אלא גם על כל הדורות הבאים אחריכם. לכל אדם בעולם יש את ההזדמנות הגדולה שלו. לכן, כאשר אתם שומעים בתוככם את הקול הזה, התייצבו ודאגו להיות חלק מהכלל!"

הלקח שאנו למדים מחטא העגל, הוא לחשוב היטב על מעשינו והחלטותינו בחיים. מה שמתחיל כמעשה קטן ותמים, עלול להפוך לאסון טראגי בעל מימדים אדירים. האם שכחנו את סדרי העדיפויות האמיתיים שלנו? האם אנחנו נותנים לעצמנו להיסחף אחר ההמון השואג?

עבודה זרה עודנה חיה וקיימת, גם במאה ה-21. בואו נקווה שביכולתנו לצמצמם ואפילו להכחיד את המגיפה המסוכנת והקשה הזו.

שבת שלום,
הרב שרגא סימונס.
<a href='http://www.aish.co.il/tp/sw/48858667.html' target='_blank'>http://www.aish.co.il/tp/sw/48858667.html</a>
 

tipid

New Member
לא עוד "בדה לך דת"
הרב אריאל פרג'ון

נערך על ידי הרב


מוקדש לעלוי נשמת
חנה בת חיים


בפרשתנו מספרת התורה על חטא העגל. אומרים על כך חז"ל שלא עבדו ישראל ע"ז אלא להתיר להם גילוי עריות בפרהסיא" (ראה לקמן).

אנו מתמודדים עם אידיאלים שונים אשר לעיתים סותרים את נוחותנו. האמת והצדק דורשים מאיתנו להתעלות אליהם, ואינם מניחים לנו ליפול ברשת יצרנו. האדם נמצא במצוקה, בין הפטיש לסדן, אוי לו מיצרו ואוי לו מיוצרו. ברגע זה, פונה היצר הרע לאדם ומציע לו פתרון מבריק: "מדוע להתקוטט?" הוא אומר, "בא נפתור את העניין כחברים. נמציא אידיאולוגיה בה רדיפת התענוגות היא דבר שלכתחילה. אידיאולוגיה זו תיתן לגיטימציה מלאה לכל רצונותיך ומעשיך, ובזה תפתור לך הרבה בעיות - בדרך זו מובטחים לך חיים קלים ללא מאבקים מייסרים, וללא ייסורי מצפון".

הוא אשר אמרו חז"ל (סנהדרין דף סג ע"ב):

"אמר רב יהודה אמר רב: יודעין היו ישראל בעבודה זרה שאין בה ממש, ולא עבדו עבודה זרה אלא להתיר להם עריות בפרהסיא".

רצונם לומר שכל מה שהמציאו אידיאולוגיה שיקרית לא היה אלא על מנת ליתן לגיטימציה כללית לתאוותיהם.

גם כיום ניצבו אנשים, אשר נפלו ושקעו עוד ועוד ברדיפת תאוות ונהנתנות, אשר לימדונו בני אדום. נקיפות מצפון ורגשות אי לגיטימציה מילאו אותם, עד אשר החליטו לנקוט בצעד מפתיע: "בואו ונחרוט את הנהנתנות על דגלנו" אמר להם היצר הרע. "בואו נאמר שאדרבא, מי שאינו רודף תענוגות, חוטא הוא, פושע הוא כלפי עצמו ומשפחתו!", וכך קם דור חדש אשר לא ידע אידיאלים מה הם.

רעיונות אלו, שעד לפני כמה עשרות שנים בודדות, היו נחשבים לזרים, מוזרים ומעוררי בוז, משתרשים אט אט וקונים להם מקום של כבוד בחברה המודרנית. ובדרך זו מתהווה לו דור חדש, שיחסו אל האידיאלים שונה בתכלית השינוי משל קודמיו. כך שאף הכופר שבחלוצים לא היה מעלה בדעתו שאלו יהיו הפירות שיניב.

על בסיס הנחות יסוד הרואות בחיוב את הנהנתנות, ניתן למצוא לגיטימציה כמעט לכל מעשה מקולקל. עלינו מוטלת המשימה הקדושה להסיר מתוכנו את רדיפת ההנאות. להופיע בעולם את דגל האידיאל. את משימת חיי האדם להדבק באלוהיו. או אז יתגלה בעולם מה בין עובד ה' לאשר לא עבדו. האמת והצדק יזהירו כזהר הרקיע, ויורו את דרכם האמיתית.
<a href='http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=4579' target='_blank'>http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=4579</a>
 

tipid

New Member
קידוש ידיים ורגליים
אנו רוחצים את הידיים להעביר זוהמה ולכלוכים. אנו מכירים גם נטילת ידיים, שעניינה טהרה, להעביר טומאה שגזרו חז"ל על הידיים. מה מטרת הנטילה במקדש?
י"ח אדר ה´תשס"ז - הרב אלעזר אהרנסון


בתורה לא מופיע הציווי לקדש ידיים ורגליים, אלא לרחוץ אותם: "ורחצו אהרן ובניו ממנו את ידיהם ואת רגליהם" (שמות ל, יט), וכן "ורחצו ידיהם ורגליהם ולא ימותו" (שם כא). עם זאת, אנחנו מכירים את הביטוי "קידש ידיו ורגליו" מסדר עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים, ובאמת פעמים רבות מוזכר ביטוי זה במשניות ובגמרא, בעיקר במסכת יומא ובמסכת תמיד. ויש מקום לעיין בהבדל זה בין לישנא דרבנן לבין לישנא דאורייתא. אמנם יש מקומות שבהם גם חז"ל במשנה השתמשו בלשון רחיצת ידיים ורגליים - אולם בולט מאד שכשנוקטים לשון זו, תמיד מדובר רק על מי שלא רחץ ידיים ורגליים! כך למשל בזבחים (פרק ב מ"א): "כל הזבחים שקיבל דמן... מי שלא רחץ ידיים ורגליים... - פסל", וכן עוד. כלומר, אנחנו רואים שמי שלא רחץ ידיו ורגליו אפשר לומר עליו לשון רחיצה, אבל מי שרחץ ידיו ורגליו כבר לא מתאימה לו לשון רחיצה אלא קידוש (ניתן לראות הבדל זה גם בלשונות הרמב"ם בהלכות ביאת מקדש).



ודאי שקידוש הידיים והרגליים מתקיים על ידי הרחיצה, אך נראה שחז"ל רוצים בלשונם להדגיש לנו שהרחיצה איננה רק נקיות, ואף לא רק טהרה, אלא קדושה.

רחיצה רגילה שאנחנו מכירים היא למטרת נקיות, להעביר זוהמה ולכלוכים גשמיים. אנו מכירים גם נטילת ידיים, שעניינה טהרה, להעביר טומאה שגזרו חז"ל על הידיים. במקדש הרחיצה היא מעבר לכך - כאן כבר מדובר על יצירת קדושה, לא רק היבדלות והימנעות מדבר שלילי, אלא יצירה חיובית של מציאות חדשה ומתוקנת.



עניינו של המקדש הוא לא עצם קיום הקדושה, כי אם גילוי הקדושה בעולם. הקב"ה היה הווה ויהיה ללא שום תלות בבית המקדש, אולם כאשר "ועשו לי מקדש" - אז "ושכנתי בתוכם", אז שכינת ה' מתגלה בתוכנו ובתוך העולם כולו. לכן עבודת המקדש איננה ייחודים רוחניים עליונים ותפילה, אלא עבודה מעשית - עבודה של קרבנות, של שחיטה וקבלת הדם, הולכת איברים והזאה, שריפה ואכילה - כיוון שכאן אנו עוסקים בירידת הקדושה לעולם הזה.



הרב קוק זצ"ל מבאר בביאורו לסידור (עולת ראי"ה ח"א עמ' קכ) שיש חיבור ויחס "לפעולה המעשית עם ההארה הרוחנית העליונה" - יש חיבור של מעשה הקרבנות בפרט, ובכלל של מעשי האדם בעבודת ה', אל עולם המחשבה, אל עולם הרוח. וממילא יש קשר בין הידיים לבין הרגליים, ובין שניהם לבין השכל והרצון: הרצון הוא המניע אותנו, הוא שנותן לנו דחיפה להתקדם, ובאופן מעשי זה בא לידי ביטוי בהליכת הרגליים - האדם נקרא מהלך, לעומת המלאכים שנקראים עומדים, כי ההליכה היא ביטוי לרצון. וכך השכל הוא המדריך אותנו, הוא הכלי שבו אנחנו משתמשים כדי לבחור מהו המעשה הראוי ומהו המעשה שאיננו ראוי, ואילו הידיים הם כלי המעשה, שבהן בא המעשה לידי בטוי - בהן אנחנו יוצרים, בונים ופועלים את המעשים שבהם בחרנו.



לכן גם דרך הרחיצה היא ידיים ורגליים יחד, וכפי שכתב הרמב"ם (הלכות ביאת המקדש פרק ה הלכה טז) "כיצד מצות קידוש, מניח ידו הימנית על גבי רגלו הימנית וידו השמאלית על גבי רגלו השמאלית ושוחה ומקדש", וכפי שמבאר הרב זצ"ל שם - "מקושרת על ידי זה גם כן השפעת הרוח השכלי, המבוטא על ידי מפעל הידיים, עם השפעת הכוח החיוני הרצוני, המובלט על ידי תנועת הרגליים".



קידוש הידיים והרגליים יש בו אמנם גם צד של טהרה, ששייך לומר בו לשון רחיצה - לטהר את שכלנו ואת רצוננו מכל מיני מחשבות זרות והרהורים רעים; אך גם הקדושה באה בו לידי ביטוי, בכך שאנחנו נעים ומהלכים, עושים ויוצרים - בקדושה. אנחנו לא רק נמנעים מלפעול רעה, אלא מקדשים את פעולותינו והופכים את כל מציאות חיינו ל"בכל דרכיך דעהו" - זו פרשה קטנה שבתורה שכל גופי תורה תלויים בה

<a href='http://www.kipa.co.il/pash/show.asp?id=18447' target='_blank'>http://www.kipa.co.il/pash/show.asp?id=18447</a>
 
חלק עליון